Do matury z języka polskiego zostało niewiele czasu, a Ty jeszcze na dobre nie rozpocząłeś przygotowań? Już teraz wiesz, że nie zdążysz zapoznać się z całością obowiązującego materiału, więc szukasz czegoś, co pomoże Ci skupić się na tym, co najważniejsze? A może solidnie pracowałeś przez ostatnie miesiące i teraz chciałbyś powtórzyć już tylko to, o czym nie można zapomnieć? Dobrze trafiłeś!
Dzięki naszemu repetytorium ostatniej szansy „J. polski – Maturalne SOS” dowiesz się:
1. Czego spodziewać się na egzaminie?
1.1. Z jakich części składa się matura z języka polskiego?
1.2. Z którego wykazu lektur korzystać?
1.3. Jakich tematów się spodziewać?
2. To musisz wiedzieć o starożytności!
2.1. Co to znaczy, że starożytność była antropocentryczna?
2.2. Dlaczego teatr w starożytności odgrywał tak ważną rolę?
2.2.1. „Król Edyp”
2.2.2. „Antygona”
2.3. Czym wyróżniał się Homer?
2.3.1. „Illiada”
2.4. O jakich mitach warto wspomnieć na maturze?
2.4.1. Mit o stworzeniu świata
2.4.2. Mit o Prometeuszu
2.4.3. Mit o Syzyfie
2.4.4. Mit o Demeter i Persefonie
2.4.5. Mit o Dedalu i Ikarze
2.4.6. Mit o Heraklesie
2.4.7. Mit o Tezeuszu i Ariadnie
2.4.8. Mit o Orfeuszu i Eurydyce
2.5. Jaka wiedza nt. „Biblii” przyda Ci się na egzaminie?
2.5.1. Księga Rodzaju
2.5.2. Księga Hioba
2.5.3. Księga Koheleta
2.5.4. Księga Psalmów
2.5.5. Apokalipsa św. Jana
2.5.6. Ewangeliczne przypowieści
3. To musisz wiedzieć o średniowieczu!
3.1. Co to znaczy, że średniowiecze było teocentryczne?
3.2. Jak przedstawiano Maryję?
3.3. Na kim wzorowano się w średniowieczu?
3.4. Jak w średniowieczu przedstawiano śmierć?
3.4.1. „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
4. To musisz wiedzieć o renesansie!
4.1. Co to znaczy, że renesans był antropocentryczny?
4.2. Co i dlaczego napisał Jan Kochanowski?
4.2.1. „Treny”
4.2.2. „Pieśń IX, Księgi Pierwsze”
4.2.3. Fraszki
4.3. Co się działo w Polsce?
4.3.1. „Pieśń o spustoszeniu Podola”
4.4. Jakie sekrety Szekspira musisz poznać przed maturą?
4.4.1. „Makbet”
5. To musisz wiedzieć o baroku!
5.1. Co to znaczy, że barok był teocentryczny?
5.2. Co się działo w literaturze?
5.2.1. Nurt metafizyczny
5.2.2. Nurt dworski
5.2.3. Nurt ziemiański
5.3. Do czego można wykorzystać komedię?
5.3.1. „Skąpiec”
6. To musisz wiedzieć o oświeceniu!
6.1. Co to znaczy, że oświecenie było antropocentryczne?
6.2. Co się działo w literaturze?
6.2.1. Klasycyzm
6.2.2. Sentymentalizm
6.2.3. Rokoko
6.3. Co i dlaczego napisał Ignacy Krasicki?
6.3.1. Satyry – „Żona modna”
6.3.2. Bajki
6.3.3. „Hymn do miłości ojczyzny”
7. To musisz wiedzieć o romantyzmie!
7.1. Co to znaczy, że romantyzm był teocentryczny?
7.1.1. „Dziady cz. II”
7.2. Jaką rolę w romantyzmie odgrywała przyroda?
7.2.1. „Balladyna”
7.2.2. „Sonety krymskie”
7.2.3. „Pan Tadeusz”
7.3. Co i kto tworzył w Polsce?
7.3.1. Adam Mickiewicz – „Oda do młodości”
7.3.2. Adam Mickiewicz – „Dziady cz. III”
7.3.3. Juliusz Słowacki – „Kordian”
7.3.4. Aleksander Fredro – „Zemsta”
8. To musisz wiedzieć o pozytywizmie!
8.1. Co to znaczy, że pozytywizm był antropocentryczny?
8.2. Jakie hasła głosili pozytywiści?
8.3. Co i kto pisał w Polsce?
8.3.1. Bolesław Prus – „Lalka”
8.3.2. Henryk Sienkiewicz – „Potop”
8.3.3. Poezja Adama Asnyka
8.4. Czy realizm i naturalizm to to samo?
8.4.1. „Zbrodnia i kara”
9. To musisz wiedzieć o Młodej Polsce!
9.1. Co to znaczy, że Młoda Polska była teocentryczna?
9.2. Kim byli dekadenci?
9.2.1. Artur Schopenhauer i Friedrich Nietzsche
9.2.2. Kazimierz Przerwa-Tetmajer
9.3. Na kim się wzorowano?
9.4. Czym się fascynowano w Młodej Polsce?
9.4.1. „Wesele”
9.4.2. „Chłopi”
10. To musisz wiedzieć o dwudziestoleciu międzywojennym!
10.1. Co to znaczy, że dwudziestolecie międzywojenne było antropocentryczne?
10.2. Czym interesowali się poeci?
10.3. Jakie tematy fascynowały Gombrowicza i Żeromskiego?
10.3.1. „Ferdydurke”
10.3.2. „Przedwiośnie”
11. To musisz wiedzieć o współczesności!
11.1. Co to znaczy, że współczesność jest teocentryczna?
11.2. Kto należał do pokolenia Kolumbów?
11.2.1. Krzysztof Kamil Baczyński
11.2.2. Tadeusz Różewicz
11.2.3. Gustaw Herling-Grudziński
11.3. Jak przedstawiano Żydów w literaturze?
11.3.1. „Opowiadania” – „Proszę Państwa do gazu”
11.3.2. „Zdążyć przed Panem Bogiem”
11.4. Jakie współczesne teksty trzeba znać?
11.4.1. Profesor Andrews w Warszawie”
11.4.2. „Rok 1984”
11.4.3. „Dżuma”
11.4.4. „Tango”
11.4.5. „Górą Edek”
11.4.6. „Miejsce”
11.4.7. „Podróże z Herodotem”
12. Jak poradzić sobie z maturalnymi formami wypowiedzi?
12.1. Jak napisać świetną notatkę syntetyzującą?
12.2. Jak napisać rozprawkę, która oczaruje egzaminatora?
12.2.1. Najważniejsze zasady
12.2.2. Najczęściej popełniane błędy
12.2.3. Alternatywne zwroty
12.2.4. Sposoby na napisanie wstępu
12.2.5. Sposoby na napisanie rozwinięcia
12.3. Jak radzić sobie z kontekstami?
12.4. Sposoby na napisanie zakończenia
13. Co z gramatyką i stylistyką?
13.1. Najważniejsze -imy i –izmy
13.2. Jakie mamy funkcje języka?
13.3. Czy rozpoznasz poszczególne style językowe?
13.4. Na czym polega stylizacja?
13.5. O które środki stylistyczne lubią pytać egzaminatorzy?
Co roku za wszelką cenę uczniowie próbują ustalić, jaki temat i jaka lektura mogą pojawić się w ostatnim zadaniu maturalnym. W ostatnich latach na pierwszy plan wysuwały się:
Nieco inaczej wyglądało to przez ostatnie 2 lata, w których w poleceniu nie odwoływano się do konkretnej lektury. W 2023 r. maturzyści pochylali się nad następującymi tematami: „Człowiek – istota pełna sprzeczności” oraz „Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem?”, zaś w 2024 r. brzmiały one następująco: „Bunt i jego konsekwencje dla człowieka” oraz „Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?”.
Powyższe tematy nie pojawią się po raz kolejny w najbliższych arkuszach maturalnych, ale lektury już tak. W związku z tym warto przyjrzeć się zwłaszcza trzem, które szczególnie lubi wielu egzaminatorów. Zalicza się do nich „Lalka”, „Pan Tadeusz” i „Dziady cz. III”. Z racji tego, że niewielu maturzystów przepada za Mickiewiczem i jego niełatwą, romantyczną twórczością, warto mieć w pogotowiu min. 2 lektury, które dobrze znamy, lubimy i swobodnie korzystamy z pojawiających się w nich motywów i bohaterów. Może pochodzące z różnych epok „Zbrodnia i kara”, „Kordian” i „Dżuma” będą dla Ciebie wyjątkowe pomocne?
Wielu maturzystów dodatkowo przygotowuje sobie koło ratunkowe w postaci książki spoza kanonu, w której motywów nie brakuje. Dla jednych będzie to „Mały Książę”, dla innych ulubiona część Harrego Pottera. Nie bój się takiego rozwiązania – książki nieomawiane w szkole nie są gorsze i nie ocenia się ich słabiej dla zasady J A nad jakimi tematami warto zastanowić się przed tegorocznym egzaminem?
W dyskusjach poświęconych zarówno ustnej, jak i
pisemnej maturze z języka polskiego jednym z częściej pojawiających się
terminów są konteksty. Nie może ich zabraknąć także
w Twojej pracy.
Chociaż na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to zbędne wydziwianie,
z którym mało kto jest sobie w stanie poradzić, tak naprawdę to nic
strasznego. Twoim zadaniem jest bowiem pokazanie, że dostrzegasz punkty
wspólne pomiędzy tym, co przywołujesz w swojej pracy, a czymś innym,
związanym na przykład z czyimś życiorysem, wydarzeniem historycznym lub
tekstem kultury. Samo wspomnienie o podobieństwie to jednak za mało –
aby kontekst uznać za funkcjonalny należy dokładnie wyjaśnić, jakie
zależności dostrzegamy pomiędzy tymi dwoma elementami, pokazując
zarazem, że dzięki kontekstowi lepiej rozumiemy analizowany przez nas
temat. Uważasz, że Jacek Soplica i Andrzej Kmicic mają naprawdę wiele
wspólnego? Wykaż to! Aby tego dokonać, przeanalizuj cechy charakteru
oraz postępowanie obu bohaterów dynamicznych, a także zaprezentuj
przemianę wewnętrzną, którą przeszli. Z kolei gdy mówimy o „Trenach”,
Jan Kochanowski wręcz woła do nas, abyśmy nie zapominali o tym, że on
sam stracił córkę – Orszulkę. To wydarzenie bardzo wpłynęło na jego
życie i światopogląd. Stoicki spokój mieszkańca Czarnolasu i jego
epikurejskie nastawienie do życia zostały naruszone. Nie zapomnij tylko
wyjaśnić, co charakteryzuje wspomniane nurty filozoficzne, które wywodzą
się ze starożytności.
Wśród kontekstów wyróżnia się:
Skoro już wiesz, z czego możesz skorzystać, pozostaje jeszcze tylko odpowiedzieć na pytanie, jak to zrobić. Tak samo jak w rozprawce maturalnej należy wystrzegać się schematycznego słownictwa w stylu: „Moim pierwszym argumentem…” i „Mam nadzieję, że udowodniłem moją tezę”, tak też dobrym pomysłem nie jest używanie zwrotów w stylu „Warto przywołać tutaj kontekst, którym jest…” czy też „Związany z tym kontekst można zauważyć w…”. Istnieje wiele lepszych sposobów na ich wprowadzenie – oto niektóre z nich:
Sklep Maturita "Matura z Maturitą - JĘZYK POLSKI - Maturalne SOS. Repetytorium ostatniej szansy" - M. Maciejewska
Przygotowanie do matury 2026 - nowy nabór:
Przygotowanie do matury 2027 - nowy nabór:
Przygotowanie do Egzaminu Ósmoklasisty 2026 - nowy nabór:
Odwiedź nasze kanały w mediach społecznościowych