19
01
2022-01-19
2022

Czy nauka w grupie ma jakikolwiek sens?


„Czy prowadzą Państwo zajęcia indywidualne?” – to jedno z częstszych pytań, jakie słyszymy od osób zainteresowanych zajęciami w Maturicie. Nic dziwnego – przyzwyczajeni jesteśmy do indywidualnego zapracowywania na szkolne oceny, uznanie szefa lub awans zawodowy. Czy wobec tego w świecie, w którym uczy się tego jak odnosić jednostkowy sukces, nauka w grupie ma jakikolwiek sens?

Nie każdy jest fanem zespołowego działania – widać to nie tylko w szkole. Większą trudność sprawia to zwłaszcza introwertykom, czyli osobom, które zdecydowanie bardziej skupiają się na świecie wewnętrznym i w pojedynkę wolą spędzać znaczną część czasu poświęconego zarówno na obowiązki, jak i przyjemności. Warto więc na samym początku odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Jakie są moje oczekiwania wobec danych zajęć. Czy zależy mi tylko na utrwaleniu danych treści? A może chcę dowiedzieć się, jakie błędy zdarzają się najczęściej u uczniów zdających dany egzamin? Określenie swoich słabych i mocnych stron – najlepiej w oparciu o egzaminacyjne treści – jest świetnym rozwiązaniem. Jeśli wiesz, że zdania złożone podrzędnie i formanty są Twoją piętą Achillesa, to praca nad nimi wydaje się znacznie łatwiejsza niż wówczas, gdy swój problem określisz mianem „gramatyka”.

Wielu uczniów ma jednak poważny problem z określeniem, z czym konkretnie sobie nie radzi. I właśnie wówczas z odsieczą przychodzi praca w grupach. Okazuje się bowiem, że Antek nie zna rodzajów zdań złożonych, a Ania nawet nie miała pojęcia, że powinna je powtórzyć przed egzaminem. Ponadto co druga osoba używa w opowiadaniach twórczych sformułowania „strasznie cudowne”, a w rozprawkach nagminnie pojawia się zwrot „ciężka sprawa”, co jest nieprawidłowe. Dzięki uświadomieniu sobie, że takie błędy popełniają inne osoby, od razu można zweryfikować, czy przypadkiem nie mamy takich samych złych nawyków. Nauka w grupie wiąże się także z możliwością dzielenia się strategiami dotyczącymi zapamiętywania poszczególnych informacji. Wielokrotnie nauczyciele, którzy są przedstawicielami nieco starszego pokolenia, używają skojarzeń i metafor, które nie są tak oczywiste dla ucznia, jak trik zaproponowany przez kolegę.

Praca w grupie – zwłaszcza podczas zajęć z języka polskiego oraz obcego – jest ważna z jeszcze jednego powodu. Stres przed publicznymi wypowiedzi to stały towarzysz większości uczniów. Czekający na maturzystów tuż za rogiem egzamin ustny jest jednak bezlitosny – żadne nerwy w tym przypadku nie pomogą. Jeśli więc chcesz zmierzyć się ze swoimi lękami w przyjaznej atmosferze i mieć pewność, że słuchający Cię nauczyciel wyłapie pojawiające się w Twojej wypowiedzi usterki, nie wahaj się ani chwili. Pamiętaj także, że podczas zajęć indywidualnych nie będziesz miał możliwości wysłuchania cudzych wypowiedzi – być może dzięki temu uda Ci zwrócić uwagę na coś, co warto zastosować w swojej.

Nasz mózg działa w taki sposób, że informacje prezentowanie w nieatrakcyjnej formie są przez niego często odrzucane lub zapisywane tylko w pamięci krótkotrwałej. To właśnie podczas pracy w grupie pojawia się mnóstwo czynników, które wzmacniają proces uczenia się. Ktoś się przejęzyczył? Dzięki temu wszyscy zapamiętają nazwę miejscowości, w której działa się akcja utworu. A może opowiedział anegdotę o autorze, którą część maturzystów wykorzysta nawet jako element kontekstu biograficznego podczas rozwiązywania egzaminu z języka polskiego? To właśnie takie sytuacje w połączeniu z pracą kreatywną, na którą często nie ma miejsca w szkole, zwiększają Twoją szansę na satysfakcjonujący rezultat! Jeśli więc przykładowo zdecydujesz się zapisać na zajęcia z języka polskiego przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty to nie zdziw się, że podczas zajęć praktycznych będziesz utrwalał swoją wiedzę na temat „Małego Księcia” pisząc w kilkuosobowym zespole opowiadanie twórcze, w którym przeniesiesz głównego bohatera do czasów współczesnych i wykażesz przy tym, że dobrze znasz treść lektury.

Martwisz się, że w czasie takich zajęć nauczyciel nie poświęci Ci tyle uwagi, ile potrzebujesz? Bez obaw! Podczas zajęć uczniowie pracują nie tylko w zespołach – duża część pracy wykonywana jest indywidualnie. To oznacza, że dbamy o to, aby każdy miał możliwość przygotowania samodzielnych rozprawek, esejów, opowiadań oraz rozwiązywania ćwiczeń i całych testów egzaminacyjnych. Uczniowie mogą śmiało wysyłać je do poszczególnych nauczycieli i oczekiwać na informację zwrotną, która zawsze nadchodzi.

Praca zespołowa jest także jednym z patentów na radzenie sobie ze spadkiem motywacji. Jeśli prokrastynacja, czyli odkładanie obowiązków na później (o której możesz przeczytać tutaj: https://www.maturita.pl/news/jak-wygrac-z-prokrastynacja.html) nie jest Ci obca, to warto znaleźć solidną grupę wsparcia. To metoda co roku sprawdzana przez rzesze uczniów, którzy na wyniki egzaminów zdecydowanie nie narzekają :) Warto ją wdrażać zwłaszcza podczas ferii, wakacji lub innych dłuższych przerw od nauki, które rzadko w całości są spędzane przez uczniów poza domem. Dzielenie się materiałem, o którym później nawzajem sobie opowiadamy, wspólne przygotowywanie wielkich map myśli, poszukiwanie odpowiedzi na pytania w różnych źródłach, a także dzielenie się zróżnicowanymi interpretacji tych samych zjawisk to tylko niektóre z zalet tego typu trybu pracy. Jeden tydzień poświęcony na solidną powtórkę materiału z przedmiotu, który w naszym wydaniu najbardziej kuleje, może okazać się nie tylko czasem nauki, ale także rozwijania kontaktów towarzyskich i nawiązywania wartościowych znajomości. To właśnie wspólne przygotowywanie do matury z historii stało się jednym ze źródeł do dziś obecnych w moim życiu prawdziwych przyjaźni :) Uczcie się więc wspólnie na zdrowie!



Odwiedź nasze kanały w mediach społecznościowych
Odwiedź nasz profil na Facebooku   Odwiedź nasz profil na Instagramie   Odwiedź nasz profil na YouTube   Odwiedź nasz profil na TikToku



© 2023 Centrum Edukacyjne MATURITA s.c.