Matematyka - szkoła średnia - Zmiany w podstawie programowej - Nowa podstawa programowa 2024
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
-
wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie,
logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
- przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia
nie trudniejsze niż: np.:
a) dowód podzielność przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych;
b) dowód własność: że jeśli liczba przy dzieleniu przez
5 daje resztę 3, to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez 5 daje resztę 2.
ZMIANA NA:
dowód własność: że jeśli liczba przy dzieleniu przez
4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej.
- stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia,
w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych;
- stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach;
- stosuje własności monotoniczności potęgowania,
w szczególności własności: jeśli x < y oraz a > 1, to ax < ay, zaś gdy x < y < 0 < 1, to ax > ay ;
- posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
- stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania
i nierówności typu: |x+4|=5 ,|x −2|<3, |x +3|≥4; - wykorzystuje własności potęgowania
i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat
i kosztów kredytów;
- stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu;
II. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE |
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
-
stosuje wzory skróconego mnożenia na:

Oznaczenie: (przeniesione do zakresu rozszerzonego) - dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
- wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej;
rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu:

(przeniesione do zakresu rozszerzonego)
- znajduje pierwiastki całkowite wielomianu
o współczynnikach całkowitych;
- dzieli wielomian jednej zmiennej W(x) przez dwumian postaci x-a;
- mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
ZMIANA NUMERACJI:
4) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż:

(przeniesione do zakresu rozszerzonego)
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- dzieli wielomian jednej zmiennej W(x) przez dwumian postaci x-a;
(przeniesione z zakresu podstawowego)
- rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów;
(przeniesione z zakresu podstawowego)
- znajduje pierwiastki całkowite
i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
- stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala
oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona):

- korzysta ze wzorów na:

(przeniesione z zakresu podstawowego)
- dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż:

(przeniesione z zakresu podstawowego)
III. RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI |
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
ZMIANA NA:
przekształca równania i nierówności w sposób równoważny, w tym np. przekształca równoważnie równanie

- interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
- rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
- rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
-
rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;
(przeniesione do zakresu rozszerzonego)
- rozwiązuje równania wielomianowe postaci W(x)=0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej
lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
rozwiązuje równania wymierne postaci

gdzie wielomiany V(x) i W(x) są zapisane w postaci iloczynowej;
(przeniesione do zakresu rozszerzonego)
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- rozwiązuje nierówności wielomianowe typu:
W(x) > 0, W(x) ≥ 0, W(x) < 0, W(x) ≤ 0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
- rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż

ZMIANA NA:
rozwiązuje równania i nierówności wymierne, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej;
- stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych;
- rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną;
o stopniu trudności nie większym niż:
2|x+3|+3|x – 1| = 13, |x + 2| + 2|x – 3| < 1
- analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów;
- rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;
(przeniesione z zakresu podstawowego)
- rozwiązuje równania wymierne postaci

gdzie wielomiany V(x) i W(x) są zapisane w postaci iloczynowej;
(przeniesione z zakresu podstawowego)
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
- stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;
rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci:

ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- rozwiązuje układy równań kwadratowych postaci:

ZMIANA NA:
rozwiązuje układy równań liniowych i kwadratowych z dwiema niewiadomymi, które można sprowadzić do równania kwadratowego lub liniowego, a które nie są trudniejsze niż:

ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
- oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
- odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
- odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
- interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
- wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach, szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
- szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
- interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej
i iloczynowej (jeśli istnieje);
- wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
- wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym;
- wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym;
- na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji: y = f(x – a), y = f(x) + b;
y = - f(x), y = f( - x) (przeniesione do zakresu rozszerzonego);
- posługuje się funkcją f(x)=a/x, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych
z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
- posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- na podstawie wykresu funkcji y = f(x) rysuje wykres funkcji
y = |f(x)|; y = - f(x), y = f(- x) (przeniesione z zakresu podstawowego);
- posługuje się złożeniami funkcji;
- dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie:
wykaż, że funkcja f(x)=(x-1)/(x+2) jest monotoniczna w przedziale (-∞,-2);
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym
- oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach:

- w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
- sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny
lub geometryczny;
- stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
- stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
- wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu
oraz twierdzeń o granicach sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu ciągów zbieżnych, a także twierdzenia o trzech ciągach
- rozpoznaje zbieżne szeregi geometryczne i oblicza ich sumę
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- wykorzystuje definicje funkcji: sinus, kosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
- korzysta z wzorów:

- stosuje twierdzenia
sinusów i kosinusów oraz wzór na pole trójkąta: 
- oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty);
ZMIANA NA:
oblicza kąty trójkąta prostokątnego i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty prostokątne, w tym z wykorzystaniem funkcji trygonometrycznych);
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie;
- posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych: sinus, kosinus, tangens;
- wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych;
- stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych;
- korzysta z wzorów na sinus, kosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych;
- rozwiązuje równania
i nierówności trygonometryczne o stopniu trudności nie większym niż w przykładach:
;
- stosuje twierdzenie sinusów (przeniesiono z zakresu podstawowego);
- oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty) (przeniesione z zakresu podstawowego);
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym
z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
- rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne
i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
- rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
- korzysta z własności kątów i przekątnych
w prostokątach, równoległobokach, rombach
i trapezach;
- stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
- stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu;
- stosuje twierdzenia: Talesa,
odwrotne do twierdzenia Talesa (przeniesione do zakresu rozszerzonego), o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
- korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
- wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
- wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
- stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
- przeprowadza dowody geometryczne;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu;
- stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa (przeniesione z zakresu podstawowego);
IX. GEOMETRIA ANALITYCZNA NA PŁASZCZYŹNIE KARTEZJAŃSKIEJ |
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
- posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak np. przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość
lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu (przeniesione do zakresu rozszerzonego));
- oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
- posługuje się równaniem okręgu
;
oblicza odległość punktu od prostej (przeniesione do zakresu rozszerzonego);
znajduje punkty wspólne prostej i okręgu (przeniesione do zakresu rozszerzonego) oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej ;
- wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych);
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej;
- znajduje punkty wspólne prostej i okręgu (przeniesione z zakresu podstawowego);
- znajduje punkty wspólne dwóch okręgów;
- zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość, dodaje wektory i mnoży wektor przez liczbę, oba te działania wykonuje zarówno analitycznie, jak i geometrycznie;
- wyznacza równanie prostej prostopadłej do zadanej prostej i stycznej do zadanego okręgu (przeniesione z zakresu podstawowego);
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
- posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
- rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami
i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
- rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą
a podstawą), oblicza miary tych kątów;
określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
- oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również
z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
- wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostopadłych;
- wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii;
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych
- zlicza obiekty, stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) dla dowolnej liczby czynności
w sytuacjach nie trudniejszych niż:
- obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 1 i dokładnie jedna cyfra 2;
- obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 0 i dokładnie jedna cyfra 1;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji,
również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów;
- stosuje współczynnik dwumianowy (symbol Newtona) i jego własności przy rozwiązywaniu problemów kombinatorycznych.
XII. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA I STATYSTYKA |
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
stosuje skalę centylową;
- oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę;
oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych;
oblicza wartość oczekiwaną, np. przy ustalaniu wysokości wygranej w prostych grach losowych i loteriach;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa, stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym;
- stosuje schemat Bernoullego.
XIII. OPTYMALIZACJA I RACHUNEK RÓŻNICZKOWY |
ZAKRES PODSTAWOWY. Uczeń:
- rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową;
ZAKRES ROZSZERZONY.
Uczeń spełnia wymagania określona dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
- stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji
i znajdowania przybliżonej wartości miejsca zerowego;
- stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną i fizyczną pochodnej;
- oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym oraz oblicza pochodną, korzystając z twierdzeń o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu i funkcji złożonej;
- stosuje pochodną do badania monotoniczności funkcji;
- rozwiązuje zadania optymalizacyjne z zastosowaniem pochodnej.
Przygotowanie do matury 2025 - nowy nabór:
Przygotowanie do matury 2026 - nowy nabór:
Przygotowanie do Egzaminu Ósmoklasisty 2025 - nowy nabór:
Odwiedź nasze kanały w mediach społecznościowych
