Po tych zajęciach uczeń:
• Wie, ile czasu trwa egzamin ósmoklasisty oraz z jakich części się składa
• Potrafi rozplanować czas wymagany na rozwiązanie Poszczególnych zadań
• Wie, jakich lektur może spodziewać się w arkuszu egzaminacyjnym
• Wybiera teksty kultury, które określić można mianem „skarbnicy motywów”
• Odróżnia rodzaje od gatunków literackich
• Opowiada, w jaki sposób wygląda szkielet rozprawki
• Zna zwroty ułatwiające napisanie rozprawki
• Zwraca uwagę na kryteria punktowe w arkuszu egzaminacyjnym
Po tych zajęciach uczeń:
• Odróżnia rodzaje od gatunków literackich
• Wymienia min. 5 gatunków epickich
• Poprawnie posługuje się terminami: chór, bohaterowie pierwszoplanowi, wątek, fabuła, didaskalia
• Wymienia min. 4 gatunki liryczne
• Odróżnia narratora od podmiotu lirycznego
• Wymienia min. 4 gatunki dramatyczne
• Wymienia min. 2 gatunki synkretyczne i potrafi je scharakteryzować
Po tych zajęciach uczeń:
• Wymienia min. 2 inne nazwy określające środki stylistyczne
• Zna min. 6 środków stylistycznych oraz potrafi je znaleźć w tekście
• Odpowiada na pytanie, czy środki stylistyczne znaleźć można wyłącznie w tekstach literackich i potrafi uzasadnić swoją opinię na ten temat
• Zna min. 5 rodzajów rymów oraz potrafi tworzyć własne przykłady
• Wie, czym jest wiersz biały
Po tych zajęciach uczeń:
• Odróżnia zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie
• Odnajduje w tekście zdania pojedyncze oraz złożone
• Potrafi wymienić min. 5 części mowy oraz 5 części zdania
• Wie, czym jest deklinacja oraz zna poszczególne przypadki i przyporządkowane do nich pytania
Po tych zajęciach uczeń:
• Wymienia głównych bohaterów utworu „Balladyna”
• Wskazuje min. 5 motywów występujących w utworze
• Analizuje plakaty teatralne związane ze spektaklem
• Odczytuje symbole odnoszące się do lektury i znajdujące się na plakatach teatralnych
• Szuka współczesnych nawiązań kulturowych do historii przedstawionej w „Balladynie”
• Odczytuje przekaz zawarty w utworze „Nieznajomy” w sposób symboliczny
• Wskazuje różne oblicza głównej bohaterki utworu J. Słowackiego
• Wie, jak przygotować charakterystykę bohatera literackiego, który kierował się najważniejszą dla siebie wartością dokonując życiowych wyborów
Po tych zajęciach uczeń:
• Rozpoznaje w tekście styl potoczny, urzędowy, publicystyczny, naukowy oraz artystyczny
• Wie, czym są archaizmy, neologizmy, dialektyzmy i kolokwializmy oraz potrafi podać ich przykłady
• Posługuje się synonimami, antonimami i homonimami
• Określa funkcję danego tekstu: informatywną, ekspresywną, impresywną lub poetycką
Po tych zajęciach uczeń:
• Opowiada, w jaki sposób przedmioty znajdujące się w pudełku lektury nawiązują do „Opowieści wigilijnej”
• Podaje przykłady bezdusznego zachowania E. Scrooge’a
• Wskazuje min. 3 utwory, w których pojawiają się istoty nadprzyrodzone
• Charakteryzuje bohaterów „Opowieści wigilijnej” zaliczanych do świata fantastycznego
• Rozważa, czy problematyka utworu może odnosić się do czasów współczesnych
Po tych zajęciach uczeń:
• Zna kontekst historyczny związany z życiem A. Mickiewicza
• Wymienia min. 3 utwory, który autorem jest A. Mickiewicz
• Charakteryzuje balladę
• Opisuje starodawny obrzęd Dziadów
• Zna głównych bohaterów pojawiających się w utworze „Dziady” (cz. II)
Po tych zajęciach uczeń:
• Wymienia głównych bohaterów „Pana Tadeusza” i rozpoznaje ich na podstawie krótkich opisów
• Wie, czym charakteryzuje się epopeja narodowa
• Przedstawia życie szlachty w XIX wieku
• Posługuje się pojęciem „trzynastozgłoskowiec”
• Rozumie termin „inwokacja”
• Charakteryzuje zwyczaje szlachty opisane w „Panu Tadeuszu”
• Porównuje obraz przyrody w utworze A. Mickiewicza i innych tekstach
• Opisuje przemianę wewnętrzną wybranego bohatera „Pana Tadeusza”
Po tych zajęciach uczeń:
• Prawidłowo przyporządkowuje „Zemstę” do rodzaju oraz gatunku literackiego
• Dostrzega komizm prezentowany w utworze A. Fredry
• Wymienia wady i zalety głównych bohaterów
• Sporządza mapę myśli związaną z lekturą
• Wie, jak stworzyć profil społecznościowy wybranego przez siebie bohatera „Zemsty”
Po tych zajęciach uczeń:
• Streszcza mit o Syzyfie
• Przygotowuje mapę myśli dotyczącą „Syzyfowych prac” oraz „Kamieni na szaniec”
• Zna kontekst historyczny oraz metody rusyfikacji stosowane przez nauczycieli w rosyjskiej szkole
• Podaje przykłady nieszanowania wolności człowieka we współczesnym świecie
• Charakteryzuje bohaterów „Syzyfowych prac” uwzględniając ich stosunek do patriotyzmu
• Analizuje środowiska, z których pochodzą bohaterowie i ich wpływ na późniejsze postawy
• Wymienia min. 5 motywów związanych z lekturą „Syzyfowe prace”
• Porównuje „Syzyfowe prace” oraz „Kamienie na szaniec” szukając pomiędzy nimi różnic i podobieństw
Po tych zajęciach uczeń:
• Wymienia min. 5 motywów związanych z lekturą „Quo Vadis”
• Analizuje plakat odczytując jego symboliczny przekaz nawiązujący do utworu H. Sienkiewicza
• Wskazuje czynniki prowadzące do przemiany zachodzącej w Petroniuszu
• Wyjaśnia, jaki jest metaforyczny sens tytułu powieści H. Sienkiewicza
• Tworzy hierarchię wartości wybranego przez siebie bohatera „Quo Vadis”
Po tych zajęciach uczeń:
• Opowiada o tym, jak wyglądało życie codzienne w starożytnym Rzymie
• Rozważa, czy we współczesnym świecie można się spotkać z przejawami niewolnictwa
• Analizuje przejawy nietolerancji dawniej i dziś
• Charakteryzuje Ligię i Eunice wskazując na różnice i podobieństwa pomiędzy kobietami
• Wyjaśnia, czym charakteryzuje się powieść historyczna
• Wskazuje min. 3 teksty kultury, w których pojawia się moty w żądzy władzy
Po tych zajęciach uczeń:
• Wskazuje na różnice w pojmowaniu słowa „przyjaźń”
• Wymienia min. 5 tekstów kultury, w których prezentowany jest motyw przyjaźni;
• Dostrzega wady i zalety u głównych bohaterów książki „Mały Książę”
• Omawia różnice w pojmowaniu świata przez osoby dorosłe i dzieci
• Przygotowuje rozprawkę w oparciu o wybrany cytat znajdujący się w „Małym Księciu”
• Wie, w jaki sposób należy przygotować dedykację
Po tych zajęciach uczeń:
• Potrafi przeanalizować wiersz W. Szymborskiej odnajdując w nim środki stylistyczne
• Porównuje wiersz W. Szymborskiej z utworem innego poety
• Analizuje życiorysy wybranych poetów
• Poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy artysta zawsze musi być niezrozumiany
• Rozumie pojęcie „poezja wyklęta”
• Wymienia min. 4 poetów
Po tych zajęciach uczeń:
• Charakteryzuje nowelę i potrafi podać jej przykłady
• Skraca tekst o charakterze użytkowym
• Nadaje tytuły poszczególnym nagłówkom tekstu
• Wymienia emocje i uczucia towarzyszące głównemu bohaterowi noweli „Latarnik”
• Przygotowuje streszczenie o określonej objętości
Po tych zajęciach uczeń:
• Przygotowuje zaproszenie na wesele „Żony modnej”
• Wie, jak konstruować życzenia
• Pisze ogłoszenie o sprzedaży wiejskiej posiadłości
• Analizuje zachowanie głównych bohaterów utworu „Żona modna”
• Charakteryzuje twórczość I. Krasickiego
• Poprawnie posługuje się pojęciami: „bajka”, „morał”, „alegoria”
Po tych zajęciach uczeń:
• Wie, czym jest propaganda i manipulacja oraz podaje jej przykłady we współczesnym świecie
• Odróżnia informację od opinii
• Posługuje się sformułowaniami mającymi na celu zwrócenie uwagi słuchacza
• Potrafi prowadzić spójną narrację
• Przygotowuje przemówienie skierowane do rówieśników żyjących na Białorusi dotyczące walki o wolność
Po tych zajęciach uczeń:
• Wie, z jakich elementów składa się opowiadanie twórcze
• Analizuje wybrane „Treny” J. Kochanowskiego
• Wie, jaki wpływ na twórczość J. Kochanowskiego miała jego biografia
• Potrafi prawidłowo napisać dialog
• Rozumie pojęcie monologu wewnętrznego
• Zna pojęcie klamry kompozycyjnej oraz punktu kulminacyjnego
• Korzysta z metody 6 kapeluszy Edwarda de Bono
Po tych zajęciach uczeń:
• Analizuje wybraną satyrę i potrafi odnieść ją do czasów współczesnych
• Wie, czym jest teza, hipoteza oraz argument
• Formułuje argumenty uzasadniające daną tezę
• Wskazuje min. 5 motywów związanych ze wskazanym tekstem literackim
• Wymienia min. 2 teksty związane ze wskazanym motywem
• Przygotowuje rozprawkę na temat: „Codzienne doświadczenia mogą być prawdziwym źródłem mądrości”